
 

 

 

Asia Research Institute 
Working Paper Series No. 165 

 
 

News Media and Global Influence:  
The Story of China and India 

 
 
 

Suruchi Mazumdar 
School of Communication and Information 

Nanyang Technological University, Singapore 

 
mazu0002@e.ntu.edu.sg 

 
 
 
 
 
 

October 2011 
 
 

 



ARI Working Paper No. 165 Asia Research Institute ● Singapore 
 

 
 

2 

 

The ARI Working Paper Series is published electronically by the Asia Research Institute of the 
National University of Singapore. 
 
©  Copyright is held by the author or authors of each Working Paper. 
ARI Working Papers cannot be republished, reprinted, or reproduced in any format without the 
permission of the paper’s author or authors. 
 
Note: The views expressed in each paper are those of the author or authors of the paper. They do 
not necessarily represent or reflect the views of the Asia Research Institute, its Editorial Committee 
or of the National University of Singapore.  
 
Citations of this electronic publication should be made in the following manner: Author, “Title,” ARI 
Working Paper, No. #, Date, www.nus.ari.edu.sg/pub/wps.htm. For instance, Smith, John, “Ethnic 
Relations in Singapore,” ARI Working Paper, No. 1, June 2003, www.ari.nus.edu.sg/pub/wps.htm. 
 
 
Asia Research Institute Editorial Committee 
Michelle Miller - Chair 
Gregory Clancey 
Jeremy Kingsley 
Jonathan Benney 
Liang Yongjia 
Peter Marolt 
Tim Bunnell 
Valerie Yeo 
 
 
Asia Research Institute  
National University of Singapore 
469A Tower Block #10-01,  
Bukit Timah Road,  
Singapore 259770 
Tel: (65) 6516 3810  
Fax: (65) 6779 1428 
Website: www.ari.nus.edu.sg 
Email: arisec@nus.edu.sg 
 
 
The Asia Research Institute (ARI) was established as a university-level institute in July 2001 as one of 
the strategic initiatives of the National University of Singapore (NUS). The mission of the Institute is 
to provide a world-class focus and resource for research on the Asian region, located at one of its 
communications hubs. ARI engages the social sciences broadly defined, and especially 
interdisciplinary frontiers between and beyond disciplines. Through frequent provision of short-term 
research appointments it seeks to be a place of encounters between the region and the world. 
Within NUS it works particularly with the Faculty of Arts and Social Sciences, Business, Law and 
Design, to support conferences, lectures, and graduate study at the highest level. 
 

http://www.ari.nus.edu.sg/
mailto:arisec@nus.edu.sg


ARI Working Paper No. 165 Asia Research Institute ● Singapore 
 

 
 

3 

 

News Media and Global Influence: The Story of China and India 
 
 
INTRODUCTION 
 
Three decades after the New World Information and Communication Order (NWICO) debates, 
encouraging trends are perceptible in global media and cultural resources and flow of information. 
The encouraging development of non-Anglo Saxon stakes in global communication flow coincides 
with the rise of economies beyond the core countries of Western Europe and North America. 
Developing economies, especially those of India and China, as Mosco (2009) observes, have 
rendered simplistic many earlier models of Western dominance. China and India, which in the 1970s 
were seen as part of the periphery or semi periphery of a world system - dominated by a core group 
of capitalist economies – now can boast of prolific media markets and industries and have also 
moved towards exports (Straubhaar, 2010).  
 
Indian software companies like Tata, Infosys, Wipro and ICICI have made strong inroads in the global 
markets, especially in North America (Mosco, 2009) and the country’s entertainment companies 
have tapped the large diaspora in overseas markets (Straubhaar, 2010). The Chinese state-owned 
news media (Xinhua News Agency, China Central Television (CCTV), Global Times and China Radio 
International (CRI)) have made international inroads through foreign investment for voice and 
influence in the global platform (Shambaugh, 2010; Zhang, 2009). This raises the possibilities of 
China’s challenge to hegemonic global news and information flow. Keeping this in mind, this paper 
analyses the Chinese news media’s potential of success in global markets. 
 
While Indian news media could have been a likely competitor of China in a new global news and 
information order (Boyd-Barrett, 2010), the former’s scope has primarily remained national, despite 
enjoying the advantage of being perceived as free and credible in the global platform. Considering 
that many Indian companies like those in information technology (IT), software and entertainment 
media sectors are encouraging foreign expansion (Baru, 2009), it becomes imperative to explore the 
privately-owned news companies’ seeming lack of interest in international markets. Besides, while 
the transnational expansion of Chinese news media is a state-sponsored project (Thussu, 2010a) that 
are also meant to serve foreign policy objectives as the country’s perceived soft power assets, the 
Indian state’s cultural diplomacy efforts have so far been limited (Lee, 2010a). For obvious reasons, 
New Delhi cannot expect to get the country’s fiercely unruly private media “to devise or shape a 
consistent message about Indian successes to a foreign audience” (Lee, 2010). Therefore, the 
absence of dominating and ambitious state-owned foreign news media refers to the Indian state’s 
lack of interest in enhancing the country’s soft power credentials. However, by retaining their non-
propagandist nature, it could be in the interest of both the state and private news companies to 
emerge as the country’s cultural asset and create a niche audience base through overseas expansion. 
 
The interest in state-sponsored Chinese news media’s international ventures and the Indian news 
media’s lack of presence in foreign locations is pertinent keeping in mind the concerns of continuing 
imbalances in global news and information flow. While the traditional thesis of imperialism of 
Western media has been challenged in recent times with the rise of regional centres of cultural 
production, many structural inequalities like the economic dominance of the established players 
continue to be relevant (Boyd-Barrett, 2010a; Thussu, 2010a). The counter-hegemonic potential of 
Chinese and Indian news media becomes a subject of analysis, considering the prolific nature of their 
news media, their media markets and the two countries’ much-hyped status as emerging global 
powers. Keeping these issues in mind, this paper raises the following research questions: What are 
the conditions that influence the international success of Chinese news media? Why are the Indian 
state and private news companies not exploring the potential of overseas expansion? To what 



ARI Working Paper No. 165 Asia Research Institute ● Singapore 
 

 
 

4 

 

extent can the two Asian giants’ news media contribute to their influence in global news and 
information flow? 
 
 
LOOKING BACK: NON-ALIGNED MOVEMENT AND NWICO DEBATES 
 
Before delving into these questions, it would be essential to revisit some pertinent issues of global 
politics of the Cold War era that led to the movement of Non-Aligned Nations and the NWICO 
debates. This historic reference contextualises the development and growth of the Chinese and 
Indian media in their respective national markets in recent decades. The NWICO debates were 
closely related to the lack of balance in global news and information flow in the post-Second World 
War era. The revolutionary development of communication satellites in the 1960s and 1970s led to 
the global dominance of transnational media corporations (TNC): Based primarily in advanced 
capitalist countries, TNCs operate and maintain facilities in multiple countries (Herman & 
McChesney, 1997). Their ability to transmit content by bypassing national boundaries led to 
concerns of new forms of imperialism in the newly independent nations of Asia, Latin America and 
Africa (Mosco, 2009). “Developing countries... lacked equivalent means to originate expression, 
were overly dependent on information transmitted from the developed world, and were largely 
dependent on Western-based media to articulate and disseminate information even about the 
developing world” (Boyd-Barrett, 2003, p. 35). The developing nations along with some communist 
nations (which became part of part of global institutions like the United Nations, UNESCO and the 
International Telecommunication Union) formed the Non-Aligned Movement (NAM) to resist their 
forced incorporation within the sphere of influence of either of the superpowers, United States and 
Soviet Union (Herman & McChesney, 1997; Boyd-Barrett, 2003). The NAM challenged the advanced 
capitalist countries’ hegemonic influence over news, entertainment and information flow through 
developed global media (based primarily in these countries), and called for global communication 
democracy through demands of universal access to and control over communication media (Herman 
& McChesney, 1997; Mosco, 2009). The movement came to be known as the call for New World 
Information and Communication Order (NWICO) in the 1970s and 1980s (Herman & McChesney, 
1997) and was mainly sustained through platforms like UNESCO (Boyd-Barrett, 2003).   
 
The report Many Voices, One World (popularly known as the MacBride Report) was issued in 1980 to 
study the global information flow and suggest recommendations to eliminate media imbalances and 
increase plurality of channels and information for better national development (Herman & 
McChesney, 1997). The MacBride Report suggested the strengthening of national news agencies and 
the formation of collaborative networks to provide audiences with alternative news sources (Boyd-
Barrett, 2003). Boyd-Barrett (2003) summarises the goals of the MacBride Report: removal of all 
barriers to free, better and balanced flow of information and ideas, elimination of imbalances and 
inequalities, respect for cultural identity and rights of different ethnic and social groups to 
participate in communication and in access to information. The NWICO campaign, which was 
challenged by the developed countries, suffered rude political defeat after countries like the United 
States (US), Britain and Singapore withdrew from UNESCO (Boyd-Barrett, 2009).  
 
The NWICO debate continues to be relevant for raising the issue of lack of balance in news and 
information flow. In the light of its emphasis on the plurality of channels of communication, the 
current growth of the Chinese and Indian news media and the former’s international expansion are 
significant. But it needs to be remembered that the rise of media outlets from these countries 
coincided with the universal acceptance of transnational capitalism, the rise of a neoliberal 
economic order and the unchallenged influence of the US that followed after the political defeat of 
the NWICO campaign (Boyd-Barrett, 2003). The concept of media imperialism (transnationals, based 
in the global North, dominating media markets of the rest of the world), raised as part of the NWICO 



ARI Working Paper No. 165 Asia Research Institute ● Singapore 
 

 
 

5 

 

debates, was criticised for its crude political rhetoric (Boyd-Barrett, 2010a). Many of its concerns 
have been rendered irrelevant with the plurality of communication channels in the global South and 
the self-sufficiency of their national markets. The concerns of media imperialism to a large extent 
have become enmeshed with critiques of the structural inequalities of global capitalism that are 
manifested in the nature of media ownership, structure, distribution or content (Boyd-Barrett, 
2010a). “What distinguishes the emerging global media system is not transnational control over 
exported media content, however, so much as increasing TNC control over media distribution and 
content within nations” (McChesney, 2010, p. 189).  
 
While transnational control over media within nations remains a valid concern, the above critique of 
global capitalist media system does not adequately address continuing imbalances of international 
media flows like negligible revenue share of the media of the global South and their ideological 
conformity with hegemonic values. “There is little evidence to suggest that major imbalances with 
respect to distribution of resources or attention, or arising from the application of Western news 
values, have grown weaker; indeed they may have grown stronger” (p. 149). The counter-hegemonic 
potential of Chinese and Indian news media are considered keeping these issues in mind.  
 
 
STATE, NON-STATE ACTORS AND GLOBAL MEDIA 
 
Media, especially external broadcasting, have traditionally served as public diplomacy vehicles of 
national governments and have traditionally been employed to shape or impose information in 
target societies, during war and other times (Wang & Hong, 2011).  For instance, Voice of America 
(VOA), the US government-funded broadcasting service, operated as the official voice and the public 
diplomacy component of the US government during the Cold War era and disseminated Western 
ideas of democracy and freedom (Wang & Hong, 2011) in the political and ideological battle against 
the Communist camp. However, in the changed information-rich geopolitical environment of the 
post-Cold War era, the nature and demand of public diplomacy has shifted from pure propaganda 
(the aim of convincing) to communicating and sharing alternative views and opinions (Wang & Hong, 
2011).  
 
It is accepted that pure propaganda would find no takers in the current media-rich environment that 
offers multiple choices of information to users. This has altered the intent of state-owned 
international media channels in recent times. Interestingly, there has been a proliferation of state-
owned international news media (primarily broadcast channels) since 2006, which are driven by the 
goal of challenging the “BBC-CNN approach to world events” (Painter, 2008, p. 1). Some instances of 
state-owned international news media include France 24 (a joint venture between TF1, the country’s 
largest independent network, and state-run France Televisions), Russia’s English-language channel 
Russia Today (financed by president Vladimir Putin), Germany’s Deutsche Welle (offering 
programming in multiple languages including German, English, Spanish and Arabic), Euronews  
(financed by several European governments that announced Spanish and Portuguese services across 
Latin America) and Telesur (funded by Hugo Chavez of Venezuela) (Painter, 2008; Seib, 2010). Some 
of these channels like Germany’s Deutesche Welle and Euronews, despite being state-funded and 
their goal of challenging hegemonic BBC-CNN worldview, adhere to the latter’s proclaimed editorial 
principles of impartiality and view their output as public service rather than state voice (Painter, 
2008). On the other hand, others like Russia Today and Telesur do not necessarily adhere to the 
principles of impartiality and neutrality in their effort to be counter-hegemonic (Painter, 2008). 
France 24, while adhering to the principles of impartiality for its public and private channels, gives 
considerable space to official French views (Painter, 2008). Disseminating French political values, 
which was the primary agenda of the channel, constitutes covering parts of the world that are 
traditionally ignored, encouraging debate and promoting economic and cultural development (Seib, 



ARI Working Paper No. 165 Asia Research Institute ● Singapore 
 

 
 

6 

 

2010). The counter-hegemonic ambition of these state-funded international news media is fuelled 
by the common belief that proclaimed editorial principles of balance and objectivity are often 
flouted in reality by the dominant media players themselves (Painter, 2008). It may be noted that 
the commercial success of these state-owned media players depends on their ability to create a 
substantive audience base. However, scholars (Painter, 2008; Seib, 2010) argue that financial success 
of these state-funded news media have so far been limited. “Most rely heavily on government 
subsidies, which are sometimes accompanied by a full government partnership in the channel’s 
operation. For all the prestige and influence that these channels may have, the market is too 
crowded for profits to be likely” (Seib, 2010, p. 737).  
 
However, the significance of these state-led international news media remains in the fact that the 
latter’s development coincides with the emergence of new trends of transnational journalism – 
proliferation of news with views. “… there is growing view that ‘opinionated news’ is becoming more 
popular than fair, balanced and neutral news, especially among the young” (Painter, 2008, p. 6). This 
remains an optimistic development as far as the growth of the state-led Chinese transnational news 
media is concerned. It can be said that political reform of China, which at the moment seems to be a 
distant dream, and the espousal of democratic values (as propagated by hegemonic media players 
like CNN and BBC) are not mandatory for the international acceptance of these Chinese overseas 
media outlets as long as they shift from pure propaganda towards subtle espousal of Chinese 
political agenda beneath the superficial guise of balance and impartiality. While this paper refuses to 
take a moral stand on whether journalism with distinct political agenda could adequately serve 
public interest, it agrees that such development would certainly increase plurality of voices, 
audiences’ choices and perspective and may even correct information imbalance in certain cases 
(Painter, 2008). Therefore, the counter-hegemonic potential of new transnational state-owned news 
media like China’s CCTV International ought not to be gauged just by their inability to challenge the 
economic dominance of established media players like BBC and CNN (that seems improbable in near 
future). Their challenge to the latter’s ideological dominance too is significant. These new 
transnational players’ ability to reverse information flow that has traditionally originated from the 
global North to South remains dependent on a number of factors including the nature of the market 
(domestic or foreign), existing media players (the number of foreign players in domestic markets) 
and the receptivity of the audience to such channels. However, their ability to offer news content 
and perspective, different from those of the established media players, can also be argued to be a 
significant yardstick of their counter-hegemonic potential (even though it may mean espousing 
similar styles of news presentation). For instance, Zhang (2010) observes that compared to CNN and 
BBC, China’s global media report more on developing countries. With the phenomenal growth in the 
number of communication channels and choices available to news consumers, the challenge for 
Chinese overseas news media is to win over the allegiance of a section of the English-speaking global 
political and economic elite who are interested in China. In the debate of information hegemony, it 
is also significant that state funding has emerged as a significant economic model for the 
transnational media. This is primarily because in the current crowded media environment it has 
become increasingly difficult to operate as for-profit commercial entities. Seib (2010) observes that 
even private transnational media like Al Jazeera (that has always required significant funding from its 
owner, the Emir of Qatar) and BBC World (BBC’s commercially-funded international broadcast 
network) have found it difficult to make financial profits in recent times. This development points 
towards the scope of Chinese capitalism (Beijing’s massive development fuelled by state-owned 
enterprises) in global media businesses. This global process can be explained as one in which “the 
state advances as the private sector retreats” (Xin, 2010, p. 299). This is a significant development 
that deals a blow to the dominant assumption that only privately-owned media can offer credible 
news. Thus it can be said that the proliferation and scope of long-term survival of state-owned 
transnational media enterprises remain integrated to China’s model of capitalist development.  
 



ARI Working Paper No. 165 Asia Research Institute ● Singapore 
 

 
 

7 

 

It is also in the interest of the Indian state to invest in the country’s transnational news media. Firstly, 
having global news media can assert the Indian state’s economic might and its newly recognised 
global economic significance and enhance its international profile. The country’s overseas media 
outlets may enhance its global prestige “in the way that a national airline might” (Painter, 2008, p. 5). 
Secondly, the Indian state may perceive its overseas news media as channels to make its foreign 
policy known in global settings. “Its foreign policy, regional concerns and geostrategic views have 
remained largely unknown to the rest of the world, particularly to a heedless west, which had 
become comfortable with its interpretation of India as a none-too-straightforward international 
performer… But today, its international actions and positions matter more and are perceived 
differently” (Malone, 2011, p. 37). In this ground the role of overseas news media could be of 
interest to the Indian state. Malone (2011) notes that promotion of democracy and human rights are 
part of the country’s foreign policy. Transnational communication channels could be potential 
platforms to promote India’s shared global values of democracy and its development model and may 
enhance partnership with other democracies of the developing world like Brazil and South Africa. 
State-private partnership too could be useful in this regard in case of possible international ambition 
of Indian news media. International expansion could be of interest to the countries’ private news 
companies as well, which have witnessed high revenue returns and profits in recent years (to be 
discussed in the latter half of the paper). It could assert their global prestige and allow them to 
emerge as significant cultural resources in the long run.  
 
From the perspective of critical political economy, it can be argued that even non-state media actors, 
with interlinked political and economic interests, may end up serving public diplomacy aims on 
behalf of national governments. Although profitability remains the primary concern of owners of 
corporate media, they may or may not influence output implicitly in line with their views and values 
through allocative control (that is by defining the overall goals and scope of the corporation and 
general deployment of productive resources) (Murdock, 1982). Drawing from political economists’ 
critique of corporate media control, it can be said that “shared patterns of economic and social life” 
of political and economic elites may “produce a coincidence of basic interests and result in ‘a cluster 
of common ideological positions and perspective’” (Murdock, 1982, p. 142). This may explain non-
state media actors’ interests in serving the national agenda in certain cases. For instance, it has often 
been argued that CNN’s coverage of the Iraq war championed the American view that the invading 
forces were ushering in freedom in Iraq (Seib, 2010). Al Jazeera channels, which have been found to 
espouse non-partisan coverage, can also be said to be political in a certain sense though their 
editorial agenda primarily seeks to correct existing imbalances of dominant news flows. They are 
political actors in the sense that they are driven by the aim to dedicate substantial air time and 
context and analysis to stories of the developing world, for instance their news coverage of conflicts 
in Lebanon and Iran (Painter, 2008). Thus possible corporate-state partnership for Indian 
transnational news media may not necessarily imply unidirectional transmission of the country’s 
foreign policy aims (which would serve little purpose to private news media). Since democracy and 
free media contribute to the country’s global cultural attraction (Malone, 2011), the Indian state 
cannot afford to be defensive in its policy towards prospective global media and would have to 
remain open to scrutiny. The Indian news media’s counter-hegemonic potential tends to remain 
limited in comparison to Chinese news media in terms of news values and content. This can be 
attributed to the corporate impetus of the country’s privately-owned media. Referring to a study of 
India’s first private satellite Hindi channel Zee TV, Painter (2008) observes that its “news bulletins 
were largely derivative of the style of Western media, adopting similar standards of production and 
news values” (p. 4). However, with the Indian state’s financial involvement prospective transnational 
news media can aspire to emerge as a cultural resource in the way Bollywood films contribute to the 
country’s soft power. Drawing from the success of Al Jazeera English, Painter (2008) says that a 
distinctive editorial perspective (that is hard to be defined), secure and steady financial base and 
pluralistic journalistic values could in theory be the strategy for long-term survival in crowded media 



ARI Working Paper No. 165 Asia Research Institute ● Singapore 
 

 
 

8 

 

markets. Thus Indian news media through possible overseas expansion could further contribute to 
the plurality of communication channels and hold significant stake in the global news and 
information flow. 
 
 
SOFT POWER – CONCEPTUAL FRAMEWORK 
 
The concept of soft power has been drawn to explain the hegemony and dominance of Anglo-Saxon 
values in global politics, including their manifestation in the international media space. 
Conceptualised by Joseph Nye in 1990 in his seminal book, Bound to Lead: The Changing Nature of 
American Power, soft power refers to domination that does not require the use of hard power 
(military and economic sanctions). While military and economic power may entail threats, sanctions 
(economic) and war, which may or may not yield desired outcomes within a reasonable time 
depending on resources, skill and luck (Nye, 2004), soft power does not require forceful intervention 
by the government and its impact can be realised only over a prolonged period of time. Soft power - 
a softer version of propaganda for furthering national interest - has emerged as a central component 
of public diplomacy in the era of globalised communication (Thussu, 2010). With the contours of 
public diplomacy having changed in recent times, the notion of soft power especially in relation to 
media has become a pertinent issue. This is related to the media’s ability to provide diverse views in 
current information-rich saturated markets. It may be noted that apart from state-led initiatives 
non-sate actors too can be effective in enhancing a country’s soft power since it does not 
necessitate direct intervention of the government – the point is to enhance the cultural values, 
global charm and attraction of the country. Thus India’s privately-owned free news media can also 
be included in the discussion of soft power. “Non-state actors – whether benign or malign, 
constructive or disruptive – now play increasing roles in the conduct of international politics and 
lead us to think differently about global development, conflict and reconciliation” (Kalathil, 2011, p. 
1). There is general academic consensus on the fact that the scope of soft power resources (by both 
state and non-state actors) has been enhanced because of the rise in information and 
communication networks, which may offer greater opportunity in the dissemination of values, 
norms and ideas and thus increase a country’s charm and attraction (Kalathil, 2011). However, it is 
crucial to remember that soft power is different from propaganda-based public diplomacy efforts of 
governments. The limitations of the concept of soft power also need to be considered before 
proceeding any further. For instance, there is no broad consensus on the extent to which soft power 
resources (culture/ media activities favouring the interests of the nation-state) can translate into 
positive, desired outcomes for the country though there have been attempts to measure the impact 
through techniques like opinion polling (Kalathil, 2011). Scholars like Lee (2010a) also argue that soft 
power efforts of a country cannot be effective in the instrumental sense in the absence of the state’s 
hard power. Also, soft power – interest in a country’s culture – would not necessarily make foreign 
governments accede to a country’s foreign policy objectives (Lee, 2010). However, assessing the soft 
power potential of Indian news media still remains pertinent keeping in mind the possibility of their 
influence in the global information flow.  
 
Ideological domination remains implicit in the exercise of soft power (Bilgin & Elis, 2008), because of 
which foreign publics show no apparent resistance to host countries’ efforts of soft power. Nye’s 
(2004; 2010) original conception of soft power refers to the shaping of audiences’ taste and 
preference, which points to its subtle hegemonic process. Ideological hegemony, which remains 
inherent in the concept of soft power, becomes possible through a “historical process through which 
particular values have come to be considered as universal and right and others have been rendered 
parochial and less right” (Bilgin & Elis, 2008, p. 12). The continuing global charm of America remains 
integrated to the popularity of the country’s media products including Hollywood movies among 
other things. The global acceptance of transnational media like CNN and BBC that are based in 



ARI Working Paper No. 165 Asia Research Institute ● Singapore 
 

 
 

9 

 

advanced capitalist democracies of North America and Western Europe as professional media 
channels can be attributed to the universal acceptance of democratic values of freedom, credibility 
and professional objectivity. However, scholars (Wang & Hong, 2011) argue that with the 
proliferation of multiple communication channels, the notion of American soft imperialism has been 
challenged though ideological domination through the concepts of democracy and human rights 
continues. In that sense, Chinese notion of soft power that differs from Nye’s (2004; 2010) original 
concept challenges hegemonic Anglo Saxon values and their corresponding ideological domination.  
 
Chinese Soft Power 
 
It is significant that in relation to the function of its state-owned transnational media, which are 
perceived as arms of cultural diplomacy, the notion of Chinese soft power surpasses Nye’s original 
definition. The soft power potential of these media outlets also speaks of the Chinese state’s aim to 
challenge the cultural hegemony and imperialism of the established transnational media by reaching 
out to global publics (Mingjian, 2008). There exist continuing debates in China as to what should 
constitute Chinese soft power, which also extends to its transnational news media. The view that 
traditional Chinese cultural values with ideas of harmony and peace could appeal to foreign publics 
and contribute to its soft power has had greater impact on the country’s leadership than alternative 
views that emphasise the effectiveness of the state’s political power and policies (Glaser & Murphy, 
2009). Analysts of China, however, have also argued the importance of Chinese model of 
development as a potential soft power resource – that is, they argue that China’s model of economic 
reform can be framed as a viable alternative to Washington Consensus (the US-led multilateral 
institution’s strategy of economic and political development) (Glaser & Murphy, 2009). Such 
proactive policies are further required in relation to its news media’s soft power. There is lack of 
consensus among the leadership on whether Chinese soft power should be expanded to proactively 
disseminate political values, but at present it is primarily employed for defensive purposes – to 
correct misrepresentations of the country, present a better image and to counter Western cultural 
and political inroads in China (Mingjian, 2008).  
 
For Chinese overseas media to contribute to hegemonic information flow, they need to be proactive 
rather than defensive and contribute to alternative values and trends in the media landscape. For 
instance, China’s journalistic training programmes in Africa (as part of its infrastructural/ 
technological assistance to African media) also entail propagating alternative views of journalism 
and journalistic practice that are different from normative liberal democratic models (Banda, 2009). 
With the proliferation of politically-oriented state-led news channels in the global media landscape, 
Chinese news media’s proactive strategies can strengthen its soft power. The Chinese model of 
development that assures direct involvement of the state (in the form of state-owned enterprises) 
has already set a global example. In global media businesses, as discussed earlier, steady source of 
funding through state involvement has become a necessity with chances of profit reduced even for 
private media players in saturated markets. Chinese transnational news media can make better use 
of this alternative model of media business to contribute to a different political-economic order. 
Thus proactive strategies could strengthen its soft power in relation to its transnational news media. 
However, propagandist content would still be ineffective and innovative editorial policy would be 
essential to achieve the aims of the transnational news media. The overseas expansion of Chinese 
news media is considered an integral aspect of the state’s cultural diplomacy efforts. Drawing from 
Xin (2010), it can be argued that the Chinese state-owned transnational media’s soft power 
aspirations remain integrated to the state’s cultural and political values and their intended 
hegemonic influence.  
 



ARI Working Paper No. 165 Asia Research Institute ● Singapore 
 

 
 

10 

 

Indian Soft Power 
 
While Chinese political values directly challenge hegemonic traditions, India by establishing 
democratic traditions (including free press) has endorsed preferred political values of the world’s 
dominant powers. Indian values, which are reflected in its vibrant democracy, free and unruly news 
media, independent judiciary, active civil society and human rights struggles and appear attractive in 
parts of the world (Malone, 2011), show ideological conformity with advanced capitalist and 
democratic countries. Thus theoretically it could be easier for Indian news media to win over the 
support of the diaspora and sections of the global economic and political elite. “The regional order 
over the past two decades has been characterized by a move toward open markets, multinational 
cooperation, international rule-of-law, and an evolving democratic community—all backed by 
American pre-eminence... That India is rising through full and unapologetic participation in the 
American-led regional order works to its advantage” (Lee, 2010). This regional political-economic 
order remains crucial to the potential acceptability of Indian news media in foreign locations. It 
could be easier for the latter to contribute to its soft power because of their shared values with large 
parts of the developed world. In contrast to China, however, Indian soft power does not exist as a 
function of statecraft and strategy. The initiative and involvement of the Indian state in exploiting 
the country’s soft power resources has so far been inadequate though it has begun to realise the 
need of exploring the potential of its soft power resources as a means of achieving its foreign policy 
objectives in the region (Lee, 2010a).  
 
 
RISE OF CHINA AND INDIA  
 
The economic output of China and India began to shoot up in the last decades of the 20th century. 
Quoting scholars, Mody (2010) predicts that by 2015 China’s economy will level that of the US and 
by 2030 the former will be the largest one, followed by the latter and India. China and India opened 
their doors to foreign capital in 1978 and 1991 respectively and while the former emerged as the 
world’s manufacturing factory, the latter grew as the location of software services (Mody, 2010). 
Both countries have been perceived by foreign firms as the destination for cheap labour and new 
consumers and have been often projected in the West as rivals vying for the second and third 
positions in the world economy (Mody, 2010). China progressed from egalitarian poverty to 
becoming one of the world’s largest economies; on the other hand, India followed the path of 
export-led development very slowly (Mody, 2010).  
 
 
CHINA 
 
Background 
 
Market reforms were initiated in China in 1978 by Deng Xiapoping and his successor Jiang Zemin. 
Provincial autonomy was allowed in the political system to some extent within the broad guidelines 
of the ruling Chinese Communist Party (CCP) (Mody, 2010). Private ownership of newspapers was 
not allowed in China and the media traditionally were expected to operate as party organs since the 
CCP’s ascension to power in 1949 (Hachten, 2010). The trend began to change with the pro-market 
reforms of 1978. The traditional media expanded in the post-1978 phase (Hachten, 2010). The state 
subsidies for the press dropped with rise in advertising and other forms of financing, which allowed 
editorial independence to some extent in the following years (Hachten, 2010). The struggle for 
democratisation of the Chinese media system and temporary slack in the party-state’s propaganda 
command structure in the post-1978 phase among other factors contributed to the pro-democracy 
movements of 1989 (Zhao, 2005; Zhao, 2008). In the following era, heavy censorship was resumed in 



ARI Working Paper No. 165 Asia Research Institute ● Singapore 
 

 
 

11 

 

political reporting but the efforts of commercialisation continued (Hachten, 2010) with accelerated 
market reforms (Zhao, 2008). China’s integration to World Trade Organization (WTO) in 2001 
completed its negotiation with transnational capitalism (Schiller, 2008). The growth of the media 
sector in China coincided with its progression to the capitalist economic model. Scotton and Hachten 
(2010) observe that the “expanding media became part of a rapid economic revolution” that 
changed the country from Marxist Communism to authoritarian capitalism” (p. 1). Thus 
contemporary Chinese media can be defined by the logic of political control and market imperative 
(Zhao, 2008). Though government-controlled, the Chinese media are fairly diverse with different 
provinces and cities having their own television and radio stations, daily and weekly newspapers and 
magazines that operate as self-interested economic entities through advertising support (Scotton & 
Hachten, 2010; Zhao, 2005). The media companies also exist as part of large conglomerates that 
allow the state to maintain political control, while ensuring economic efficiency and international 
competitiveness at the same time (Zhao, 2005). According to rough estimates, there are about 2,119 
newspapers, 369 television stations, 306 radio stations and 9,038 periodicals (Scotton & Hachten, 
2010).  
 
Apart from being the political instrument of the Chinese state, the communications and information 
sector over the past few decades has also evolved into a leading business investment and profit-
making sources (Schiller, 2008). The country’s push to increase “outbound foreign direct investment 
across the board” has been significant: “numerous market-building endeavours by Chinese 
companies are altering global political-economic dynamics” (Schiller, 2008, p. 109). The trend is 
visible across communication and information sectors including Internet companies, films and 
telecommunications. At the same time the Chinese state’s political interests and the global discourse 
of a Rising China (Schiller, 2008) are interlinked with these outbound economic investments.  
 
Chinese News Media’s Global Aspiration – Why? 
 
China’s rise as an upcoming economic and political power is often perceived with uncertainty by the 
US and other countries. Finlay and Xin (2010) report that in February 2009, less than six months after 
the Beijing Olympics, a BBC World Service survey of public opinion across 21 countries revealed that 
the country’s positive ratings fell six points over the year to 39 per cent and its negative rating rose 
from 33 to 40 per cent. The negative international opinion intensifies the Chinese state’s need to 
correct the country’s image and reputation in the global platform. With mainstream Western media 
becoming sceptical of China’s rising economic/ military/ ideological power, the idea is to engage its 
own media to influence international opinion in its favour through messages of peaceful 
development and harmony (Zhang, 2009). The realisation that greater political and economic power 
would not necessarily translate into favourable international opinion has intensified efforts to “push 
Chinese perspectives and voices into the international arena” and “contest the discursive power of 
the West” (Sun, 2010, p. 59).  
 
As Sun (2010) observes, communication and media exist in China not just as an important aspect of 
Chinese political power but also the manifestation of its economic power. The political agenda is also 
enmeshed in profound economic reasons that are interlinked with the country’s ambition to be a 
global economic player. “The Chinese leadership… has poured resources into developing high-tech 
ICT as a means of spring-boarding into a stronger and more independent role within the 
transnational political economy” (Schiller, 2008, p. 113).  Schiller (2008) also observes that the news 
media’s outward expansion symbolises the state’s aim of creating “a transnationally powerful 
Chinese capitalism that can hold its own by reaching global scale in the strategic communications 
and information industry” (p. 113). A recent article in the Times quotes Francis Fukuyama as saying 



ARI Working Paper No. 165 Asia Research Institute ● Singapore 
 

 
 

12 

 

that state-owned enterprises, through which Beijing administered its massive development, are back 
in vogue (Karon, 2011),1 which is significant for the long-term potential of its transnational media.  
 
China’s Global Media – Scope and Challenges  
 
Shambaugh (2010) reports that in the year 2009-2010 the Chinese government invested 8.7 billion 
USD primarily on the external publicity of CCTV, Xinhua, CRI and the China Daily newspaper. While 
earlier overseas Chinese in Chinese speaking countries like Taiwan, Hong Kong and Macau formed 
the target audience of the state-controlled transnational media, lately the focus has shifted to larger 
international audience. In the early 1990s CCTV started its first 24-hour satellite international 
broadcast in Mandarin. The 24-hour satellite English channel CCTV-9 was launched in 2000, followed 
by Spanish and French channels in 2003 (Zhang, 2009). Xinhua News Agency currently caters free or 
low cost news to more than 130 countries in Chinese, English, Russian, Arabic, French and Spanish 
languages (Scotton, 2010). It has also launched CNC world, an English language global television 
news service through government investment funding (Boyd-Barrett, 2010). The foreign websites of 
Xinhua also present local content to win over foreign audiences (Scotton, 2010). China has also 
funded a series of English and Chinese television stations abroad like the Blue Ocean Network (BON 
TV) and Great Wall TV in the US (Shambaugh, 2010). Apart from revamping the overseas edition of 
the English language newspaper China Daily, the CCP’s mouthpiece People’s Daily has also launched 
its English edition Global Times (Sun, 2010).  
 
Global Reach – Strategic Partnerships and Alliances 
 
Sun (2010) notes that the Chinese news media is aggressively driven by the strategy “to transmit 
more media content within the shortest possible time, over the largest possible distance, and to the 
largest possible audience” (p. 59). Strategic partnerships with foreign media have so far been a 
crucial strategy of the Chinese news media outlets to infiltrate international markets, which include 
collaborations with foreign media service providers. For instance, CCTV-9 negotiates with major 
transnational companies like the News Corporation’s FOX and AOL Time Warner in the US markets 
(Zhang, 2009). The Hong Kong-based BTV broadcasts CCTV and few other provincial Chinese 
channels in Australia and New Zealand (Sun, 2010). The CRI too works through partnerships with 
nearly 117 FM and 32 AM radio channels and also with international content brokers like World 
Radio Network (WRN) across Asia, Europe, Africa, North America and Oceania (Sun, 2010). China has 
also struck agreements with Malaysia to boost investment in communication and other sectors like 
energy and infrastructure, according to an 2Associated Press report (2011). Earlier news was 
exchanged on free-of-charge basis with the mainstream media in countries that enjoyed close 
relations with China. But outlets like Xinhua have slowly shifted to subscription-based models not 
just for economic reasons but also to counter claims of its propaganda intentions (Xin, 2009).    
 
 

                                                 
1
  Why China Does Capitalism Better than the U.S. Article appeared on January 20, 2011 on the website of the 

Time Magazine.   

2
  ‘Malaysia, China sign pacts to boost investment.’ Article Published by Associated Press. Downloaded from 

Forbes.com website.  



ARI Working Paper No. 165 Asia Research Institute ● Singapore 
 

 
 

13 

 

Limitations 
 
Economic Logic versus Political Gain 
 
While such strategic alliances can be an effective means of gaining foothold in the international 
market, experts observe that the negative perception of the Chinese news media (as the 
government’s mouthpiece) remains a formidable barrier in securing such partnerships. 3Li Mingjiang, 
an expert of Chinese soft power and former diplomatic correspondent of Xinhua, says in an 
interview that the news agency’s attempts of penetrating Australian news markets have so far not 
materialised. John Lee4, a commentator of Chinese and Indian media and foreign policy, observes in 
an email interview that partnerships with transnational media companies are often restricted to 
sharing purely factual content because of persisting doubts on the credibility and independence of 
Chinese media. Content-sharing with global media – even if purely factual – may consolidate the 
news media’s position and could be useful in the long run. However, purely factual content-sharing 
offers little scope of transmitting Beijing’s political messages and thus limits the impact of its political 
agenda. It may be noted that the foreign media outlets, as Mingjiang informs, have so far received 
limited success in securing the support of international advertisers.  
 
African Media Markets 
 
As understood from interviews, the overseas Chinese news media’s influence has so far been 
strongest only in developing countries like Africa in the sub-Saharan region that are often dependent 
on China for investment and political support. For instance, in Africa Xinhua has also extended 
technological support for the development of the media sector and conducted trainings of 
journalists, apart from setting up bureaus and exchanging or selling news: “… many clients of 
Xinhua’s services do not subscribe to Western news wires primarily for economic reasons” (Xin, 2009, 
p. 372). However, it may be noted that China’s aid to African media may render certain political 
advantages to China. It may aid desirable coverage of China in African media and encourage the 
continuation of state control in the latter (Banda, 2009). The latter, though not desirable for media 
freedom, may work towards the creation of an alternative economic order in the global information 
landscape. Keeping in mind the proliferation of state-aided global media services, this implies 
China’s distinct contribution in the new information order. However, the Chinese leadership views 
developed countries as strategically important for political message, says 5Lye Lian Fook, scholar of 
Chinese news media in an interview. Ironically, however, ideological content may have limited 
success with mainstream audiences in developed countries who are used to so-called free content of 
corporate-owned private news media. Purely factual content-sharing, increased coverage of local 
news and economic subsidies to existing players could be some immediate practical strategies to 
help Chinese transnational media’s influence and voice in the developed media markets in the long 
run. The Chinese state may look towards making better use of its resourcefulness, when it comes to 
its immediate policy in developed countries. While overtly hegemonic grip may alienate mainstream 
audiences, the Chinese media’s leadership should look at receiving the support of a niche clientele 
who are interested in China with non-propagandist content, distinctive reporting of world affairs and 
the guise of non-partisan coverage.  

                                                 
3
  Li Mingjiang is currently an assistant professor of Chinese diplomacy and international strategies at S. 

Rajaratnam School of International Studies.  

4
   John Lee is a foreign policy fellow at the Centre for Independent Studies in Sydney and is a visiting fellow 

with Hudson Institute, Washington DC. 

5
  Lye Liang Fook is a research fellow at East Asian Institute with specialisations in Chinese politics, media and 

propaganda.  



ARI Working Paper No. 165 Asia Research Institute ● Singapore 
 

 
 

14 

 

Propagandist Content 
 
While Beijing continues to invest lavishly on state-of-the-art technological resources (Sun, 2010), the 
primary constraint remains unattractive, propagandist content. The blurring line between domestic 
propaganda and international communication are the main constraints for the commercial success 
of the Chinese international news media in developed countries. Of late, however, policy changes 
have been initiated to present a less propagandist face before foreign publics through measures like 
hiring foreign anchors, serious op-ed page commentaries and investigative newspaper stories 
(Shambaugh, 2010). Efforts of achieving credibility are often met with bureaucratic resistance (Xin, 
2010). Differential policy towards domestic and international news content may help. The Chinese 
state could attempt to be less defensive and open in international markets for greater influence in 
the global mediascape.  
 
Credibility of the News Media 
 
Overt state control and being perceived as the Chinese government’s mouthpiece, however, affect 
credibility and supposed editorial independence. “The strong state role… (in) ensuring strong 
political support and financial muscle actually has a downside… In this sense, there will always be 
doubts about the actions and real intentions of these corporations” (Lye and Chong, 2010, p. 14). 
Thus the Chinese state’s excessive ideological involvement counterbalances the news media’s 
competitiveness (resources and infrastructure). Higher standards of accountability and transparency 
are required in Chinese journalism especially in news of China though that may not necessarily imply 
Western standards. Without an honest and believable portrayal of contemporary news (including 
the myriad forms of contemporary social protests (Zhao, 2008)) and free information flow, the 
prevailing negative opinion of Chinese media is not likely to change. Lee says in his interview that the 
Chinese propaganda department would have to come to terms with the idea of critical reporting to 
realise the state-controlled transnational news media’s political and economic agenda. The Chinese 
state’s strategy was effective to a large extent in CCTV’s coverage of the Sichuan earthquake though 
by no means it was truly open, objective, transparent and pluralistic (Sun, 2010). The transnational 
news media should aim to emulate this appearance of objectivity in its coverage of other pertinent 
news of China like social and political unrests, corruption scandals and epidemic threats. Such 
semblance of objectivity would also be required in news of the developing world, increased 
coverage of which could be Chinese news media’s distinctive contribution in the media market. 
 
Political Reform 
 
Scholars (Xin, 2010; Sun, 2010) seem to suggest that chances of success of Chinese media companies 
appear to be limited in international news markets without political reform. This may not necessarily 
be so. It has been suggested that Chinese news media would be unable to offer what Western 
audiences expect without political reform. Political reform is a long-term process and the Chinese 
state so far has expressed little enthusiasm towards it.  But news form and content, profoundly 
different from what Western media players offer, could even work in Chinese transnational news 
media’s advantage if sold innovatively. Sun (2010) critiques Chinese news media’s inability to adopt 
“news values and news-gathering practices which are truly independent of political and ideological 
control” as a major constraint in its success. However, one can say that China can do without 
emulating dominant news values and new gathering techniques. Firstly, it needs to be remembered 
that no news, even what is produced by dominant Western players, is truly independent and media 
outlets operate within subtle ideological and commercial constraints. However, operational and 
editorial independence and the need to not be overtly partisan, ideological and partisan are 
pertinent. Draconian information control too can be a constraint. Secondly, Chinese news media 
have better scope in the new journalistic and information order that is likely to offer space to 



ARI Working Paper No. 165 Asia Research Institute ● Singapore 
 

 
 

15 

 

politically-oriented, state-owned news services. However, it is of concern that in recent times the 
Chinese government has reversed measures of freedom that was allowed to the media during the 
wake of the Sichuan earthquake in 2008 (Shirky, 2011). It is significant that Chinese soft power has 
contradictory effects and is thus lacking – the authoritarian state’s repressive and dominating role 
counterbalances the intended political messages of a peaceful and harmonious China. The public 
opinion continues to be affected by the country’s poor records in human and democratic rights and 
by the threat of its growing economic and political might. These constraints need to be 
counterbalanced by the country’s alternative media/ journalistic model, resourcefulness and 
proactive soft power messages.  
 
 
INDIA 
 
Background 
 
In contrast to China’s one-party authoritarian Communist system, India has been a multi-party 
electoral democracy and currently has 28 strong states, each dominated by their own local ethnic 
politics (Mody, 2010). In the post-independence period of 1948-1985 the Indian state was marked by 
the hegemony of the Congress party in the political leadership of the country (for the whole period 
except in the immediate aftermath of the Emergency between 1975 and 1977) (Thomas, 2010). The 
economy was characterised by centralised planned growth and state involvement in a range of 
productive sectors including (broadcast) communications (Thomas, 2010) (the press, in contrast, has 
always been privately owned). Towards the end of the last decade, the country’s changing stance at 
the WTO exposed Indian businesses to external competition (Baru, 2009). Many large Indian 
companies - especially those in the IT (information technology) and software businesses - started 
expanding overseas and witnessed success (Baru, 2009). The success of the the IT, software and 
business process outsourcing companies have altered the country’s global image as a software hub 
(Baru, 2009) and contributed to its renewed international status and influence. The media sector 
expanded tremendously over the last few decades with the proliferation of advertising- and 
subscription-based private entities through policies initiated as part of deregulation, privatisation, 
economic liberalisation and globalisation (Thomas, 2010). The press along with other media 
entertainment industry have witnessed tremendous growth rate. A joint study by 
PricewaterhouseCoopers and the Federation of Indian Chambers of Commerce and Industry (FICCI) 
projected 17 per cent growth for the Indian media and entertainment sector in 2007 (Thomas, 2010). 
The media scene is extremely vibrant with 6,000 newspapers, 450 television channels, and 350 FM 
radio stations, as per 2009 records (Thomas, 2010). Painter (2008) refers to a BBC World Service 
survey of 2006 to report that there exist about 31 broadcast in different languages that offer 
primarily India-centric news (the number could be higher in recent times) across the domestic 
market, differentiated by language, geography and genre. With NDTV in English and Aaj Tak in Hindi 
being the market players of 2006, the influence of foreign players like CNN International and BBC 
World Service were limited (Painter, 2008). CNN, however, forms local partnership with IBN, which 
gives it market edge (Painter, 2008).    
 
Limited Global Reach 
 
The Indian state has shown little keenness in exploring international audiences through global media 
and the efforts of private news companies too have been limited. The state broadcaster 
Doordarshan’s international broadcast channel DD World is currently available in 146 countries 
through satellite but it plays only peripheral role in catering to the Indian diaspora. Zee TV Hindi, to 
some extent, caters to the Hindi-speaking diaspora and in 2007 NDTV, India’s largest private channel, 
announced a global satellite English channel for the South Asian expatriates across Middle East and 



ARI Working Paper No. 165 Asia Research Institute ● Singapore 
 

 
 

16 

 

Africa (Painter, 2008). Private Indian channels like Zee TV (runs a news channel – Zee News – along 
with entertainment channels as part of its buffet) and Sun TV, which are available though pay-based 
subscription, have discovered sizeable viewership in the US and UK markets among the Indian 
diaspora (Kohli-Khandekar, 2006). But these news channels have not yet developed as significant 
cultural resource with limited influence among the diaspora, nor have they expressed any desire to 
reach out to larger international audiences. Bennett Coleman Company Limited (BCCL), the owner of 
the country’s largest selling newspaper The Times of India, bought Britain’s Virgin Radio in 2008, 
leading to the proprietorship of three commercial radio licences6 (Ramesh, 2008). Ramesh (2008) in 
an article in The Guardian quotes BCCL’s managing Vineet Jain on the company’s global ambition: “… 
(BCCL) would aggressively grow in India and cherry-pick assets and brands around the world.” Thus 
the private news media’s focus primarily has remained national. These media companies have 
witnessed huge profit margins in recent years. HT Media Limited that owns newspapers Hindustan 
Times, Hindustan and Mint and a FM radio station has reported a profit of Rs 184.2 million in the 
year 2009. NDTV, which runs a bouquet of television channels in Hindi and English, saw a profit of Rs 
205.2 million in the year 2009-20107. Considering these media companies’ high revenue growth, 
their lack of interest in investing in global news media seems surprising.  
 
The Indian news agency Press Trust of India (PTI) formed regional (From Egypt to Singapore) 
partnership with Reuters in the post-World War era (Boyd-Barrett, 2010), which ended in 1953 due 
to internal differences. At present PTI along with other smaller agencies like Indo-Asian News Service 
(IANS) and Asian News International (ANI) cater domestic news and information to the Indian 
diaspora in the US, United Kingdom and the Gulf countries to a limited extent. Though these 
agencies have innovated with products and services, they have hardly transformed their business 
models in significant ways so as to emerge as global players (Boyd-Barrett, 2010). They maintain 
foreign bureaus in few other countries but their revenue bases are weak (Boyd-Barrett, 2010). 8KM 
Shrivastava, author and former journalist, says in an email interview that the Indian news agencies 
lack the revenue model necessary to maintain global capacity.  
 
State, News Media and Weak Propaganda 
 
The Indian state’s disinterest in engaging foreign publics can be attributed to its historic constraints 
in engaging the news media for foreign propaganda. Jawaharlal Nehru, the first prime minister of 
independent India, had envisioned the idea of an Indian news agency with global operations in 1946 
(Shrivastava, 2010). In the Emergency era, Nehuru’s daughter and then-prime minister Indira Gandhi 
created Samachar News Agency by merging four agencies, PTI, United News of India (UNI), 
Hindustan Samachar and Samachar Bharti (which were in Indian and English languages), with the 
vision of global operations, modelled on AFP (Shrivastava, 2010). Following Gandhi’s loss in the 
1977-national elections, the succeeding Janata government dismantled Samachar for its political 
gain and interests (Shrivastava, 2010). The idea of an integrated news agency, which could emerge 
as a global player, did not sustain also for economic reasons. Indian newspapers – agencies like PTI 
and UNI were owned by newspaper cooperatives – preferred competition in the market, which 
propelled them to disintegrate Samachar (Shrivastava, 2010). The unfulfilled vision of a state-owned 
global media summarises the Indian state’s challenges in engaging the media for foreign propaganda. 
While in the post-independence era the dominant ruling Congress party’s vision of a global news 

                                                 
6
  Passages from India. Article published in The Guardian website on June 9, 2008.  

7
  Annual Report of NDTV in 2009-2010. 

8
  KM Shrivastava, faculty member at the renowned media institute Indian Institute of Mass Communication 

(IIMC), New Delhi, is the author of the book, News Agencies: From Pigeon to Internet.  



ARI Working Paper No. 165 Asia Research Institute ● Singapore 
 

 
 

17 

 

agency remained unfulfilled for political and economic reasons, the state’s relationship with the 
news media has become more complicated in the post-liberation era of weak coalition politics.   
 
The weak and fractious multi-party coalitions that have replaced hegemonic Congress party’s grip in 
national politics over the past few decades have strengthened the power of the private media, with 
national government and political parties having become dependent on their support to retain 
power (Mohan, 2009). The increase in private advertising, the rising budget of private media and 
their lack of dependence on state subsidies have also contributed to the process (Baru, 2009; Mohan, 
2009). Given the high degree of freedom that the Indian news media enjoy, the Indian state ends up 
directing most of its efforts in securing the support of the domestic media to gain public approval for 
its foreign policies (Baru, 2009). Thus engaging domestic media to garner internal public support for 
its policies is more important to the Indian state than engaging the media for foreign propaganda. 
“… a substantial part of the work of the External Publicity Division of the Ministry of External Affairs 
has in fact been in dealing with domestic media rather than international media. The Division is 
more often engaged in seeking internal publicity for external policy rather than external publicity for 
internal policy” (Baru, 2009, p. 11). Thus it can be said that internal public opinion has traditionally 
been of more importance to the Indian state rather than managing international publics’ perception 
of the country. Foreign propaganda takes backseat in the face of the need to engage privately-
owned, antagonistic, domestic media to gain internal publics’ support in government policies. These 
cumulated factors explain the Indian state’s limitations in exploiting the potential of mass media to 
enhance the country’s international reputation. However, with the country’s new-found global 
influence it becomes imperative for the state to engage foreign publics and share its views and 
perspectives on world affairs even though it may not necessarily mean propagandist content.  
 
While India sets a fine example of a developing country’s successful adoption of democratic political 
system and free press, it also has its flip side. The free information flow and lack of restrictions also 
mean that less fascinating stories of corruption scandals, scams and stories of poverty easily become 
common knowledge. The Indian prime minister’s comment, as quoted in a recent Washington Post 
article, expresses the government’s concern: “The impression has gone round that we are a scam-
driven country and that nothing good is happening in our country” (Denyer, 2011). In recent times, 
however, the government has recognised the importance of media to cope with the country’s image 
problems. Apart from revamping its public diplomacy website, foreign journalists’ delegations have 
been flown down to India to encourage better understanding of the country. Online reports of 
9Financial Express and 10Economic Times revealed that the government in 2008 considered the idea 
of launching a global English language news channel, which was to be tentatively titled Channel Asia, 
for uplifting India’s image and to partake in competition in the global media platform. The proposal 
has so far not matured due to lack of financial resources and infrastructure, says 11Sanjaya Baru in a 
telephonic interview. Despite the Indian state’s recognition of the value of a strong international 
news media, it still has a long way to go to give shape to such vision.  
 
National Market and the Private News Media 
 
The private news companies, on the other hand, have stayed away from making significant 
international footprints for purely economic reasons. Satisfied with a booming and fast-growing 
national market, the desire to chart new markets is largely missing. The private media’s distance 

                                                 
9
  ‘India may launch international news channel’. Article published in Financial Express on July 19 2007.  

10
  ‘India mulls global BBC-like channel.’ Article published in Economic Times on April 19 2008.  

11
  Sanjaya Baru is the former media advisor to Prime Minister Manmohan Singh and currently the Executive 

Editor of the national business daily Business Standard. 



ARI Working Paper No. 165 Asia Research Institute ● Singapore 
 

 
 

18 

 

from the state and the absence of distinct political agenda further deter such efforts. “The Indian 
media market is far more exciting than international markets and promises high revenue growth,” 
says Suhasini Haider, deputy foreign editor of the national English language news and current affairs 
television channel CNN-IBN, in a telephonic interview. With 108 million television homes, more than 
half of which are cable-connected, India is one of the largest cable-connected countries, apart from 
China (Kohli-Khandekar, 2006). International media markets currently appear shaky to these private 
media outfits in comparison to the country’s expansive domestic market that promises high profits 
and returns. While the newspaper business in many advanced Western countries is struggling to 
survive, it is significant that India has the world’s largest newspaper market (Moro & Aikat, 2010). It 
is also significant that many transnational media companies like News Corporation (the parent 
company of Star India that owns Star News) (Kohli-Khandekar, 2006) and Time Warner (parent 
company of the news channel CNN-IBN) have Indian presence. The booming Indian media market 
has emerged as lucrative revenue source for both national and international players – the lack of 
state restrictions makes it easier for the established transnational media to operate in India.  More 
than 70 per cent of News Corporation’s Asian revenues come from Star India (Kohli-Khandekar, 
2006). With the government welcoming foreign direct investment (FDI) with open arms, it can be 
said that the news market is likely to open up further for foreign capital. According to a joint 12FICCI-
PWC report of 2006, 21 per cent of FDI is currently allowed for news publications, whereas the limit 
is 49 per cent for cable networks. Thus at present the trend of the Indian news market is more of 
foreign capital coming inwards rather than the reverse – that of Indian news media going out. This is 
in contrast to the country’s entertainment media’s outward expansion. At present private news 
media’s profit motives deter their global ambition. “India has embraced global trade categories such 
as media fairly recently and there is still little experience of expanding into global markets,” says Lee. 
Baru observes that unlike Bollywood studios the Indian news companies are yet to discover the 
business model for successful overseas expansion. Baru says that for private news companies to 
expand overseas, state subsidy is essential because of the high infrastructural and financial 
investment required, which are even higher for broadcast media.   
 
 
CONCLUSION  
 
Thus in contrast to China, Indian news media, despite being perceived globally as free and credible, 
currently lacks international ambition. Since Indian soft power is not perceived as a strategy of 
statecraft, the state has traditionally not employed the media to engage foreign publics and has 
stayed away from investing in ambitious global news media. Its recent efforts of a global news 
channel have so far not materialised due to lack of resources, infrastructure and experience. On the 
other hand, Chinese news media are driven by state-led global expansion, which is referred to as 
state-sponsored contra-flow - news flow emanating from the erstwhile peripheries of the media 
globe (Thussu, 2010). With huge financial investment of the state, the transnational news media are 
globally competitive in terms of resources, technological innovation and infrastructure. However, its 
chances of success are affected by the state’s overt ideological influence. While China’s global news 
media are meant to contribute to its soft power resources, the strategies of pure propaganda are 
lacking. These external media outlets’ counter-hegemonic potential has remained limited when it 
comes to challenging the economic dominance of the hegemonic players. But Chinese news media’s 
significance lies in contributing to a new economic order in the media landscape (state-owned model 
for transnational media). Its global news media also have the potential in furthering changes in the 
nature of transnational journalism that is likely to accommodate news with views. Its global media 
could realise their soft power potential through proactive strategies. Thus China’s potential to 

                                                 
12

  The Indian Entertainment and Media Industry. Report jointly published by FICCI and 
PricewaterhouseCoopers in 2006.  



ARI Working Paper No. 165 Asia Research Institute ● Singapore 
 

 
 

19 

 

contribute to the global news and information flow appears more significant at present than that of 
Indian news media. While the latter show ideological conformity with hegemonic news values, which 
could have worked in their favour in winning over audiences, such efforts so far have been limited. It 
is significant that Indian news media at present remain prone to further influence of Western 
capitalist development, which would be further magnified in news values and content. The state’s 
weak involvement too has restricted the counter-hegemonic potential of its news media. The point 
remains that the story of both Chinese and Indian news media at present reflects further trends of 
the strengthening of the capitalist model in numerous forms with their corresponding inequalities.  
 



ARI Working Paper No. 165 Asia Research Institute ● Singapore 
 

 
 

20 

 

REFERENCES 
 
Baru, S. (2009). The Growing Influence of Business and Media on Indian Foreign Policy. Published on 

February 5 2009 on ISAS Insights, No. 49.  

Banda, F. (2009). China in African mediascape: a critical injection. In Journal of African Media Studies 
1 (3) (pp. 343-361). 

Bilgin, P. & Elis, B. (2008). Hard Power, Soft Power: Toward a More Realistic Power Analysis. In 
Insight Turkey 10 (2) (pp. 5-20).  

Boyd-Barrett, O. (2003). Global Communication Orders. In Mody, B. (ed.), International And 
Development Communication A 21st Century Perspective (pp. 35-52). California, London, New 
Delhi: Sage.   

Boyd-Barrett, O. (2010). Assessing the prospects for an Asian re-configuration of the global news 
order. In Global Media and Communication 6 (3) (pp. 346-356).  

Boyd-Barrett, O. (2010a). Media Imperialism Reformulated. In Thussu, D. (eds.), International 
Communication A Reader (pp. 139-154). Oxon and New York: Routeledge.  

Cooper-Chen, A. & Scotton, J.F. (2010). Television: News. In Scotton, J.F. & Hachten, W.A. (eds.), New 
Media For A New China (pp. 98-114). UK: Wiley-Blackwell.  

Denyer, S. (2011). Singh says he's no lame duck and India is not a ‘scam-driven country’. Published in 
The Washington Post on February 16 2011. Downloaded from The Washington Post Website. 
Accessed last on May 6 2011 on http://www.washingtonpost.com/wp-
dyn/content/article/2011/02/16/AR2011021602323.html. 

Finlay, J.A. & Xin, X. (2010). Public diplomacy games: a comparative study of American and Japanese 
responses to the interplay of nationalism, ideology and Chinese soft power strategies around 
the 2008 Beijing Olympics. In Sport in Society 13(5) (pp. 37-40).  

Glaser, B.S. & Murphy, M.E. (2009). Soft Power With Chinese Characteristics The Ongoing Debate. In 
Chinese Soft Power and Its Implications for the United States (pp. 10-26). CSIS.  

Hachten, W.A. (2010). Development and Theory of the Media. In Scotton, J.F. & Hachten, W.A. (eds.), 
New Media For A New China (pp. 19-27). UK: Wiley-Blackwell. 

Herman, E.S. & McChesney, R.W. (1997). The Rise Of The Global Media. In The Global Media The 
New Missionaries Of Corporate Capitalism. London and Washington: Cassell.  

Kalathil, S. (2011). China’s Soft Power in the Information Age: Think Again. ISD Working Papers In 
New Diplomacy (pp. 1-12).  

Karon, T. (2011). Why China Does Capitalism Better than the U.S. Published in the Time Magazine 
Website on January 20 2011. Downloaded from the Time Magazine Website. Accessed last 
on October 16 2011 on http://www.time.com/time/world/article/0,8599,2043235,00.html.  

Kohli-Khandekar, V. (2006). The Indian Media Business 2nd Edition. New Delhi, Thousand Oaks and 
London: Sage Publications.  

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2011/02/16/AR2011021602323.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2011/02/16/AR2011021602323.html


ARI Working Paper No. 165 Asia Research Institute ● Singapore 
 

 
 

21 

 

Lee, J. (2010). India’s Edge Over China: Soft Power. Published on Bloomberg Businessweek on June 
17 2010. Downloaded from Business Week Website. Accessed last on Jan 30 2011 on 
http://www.businessweek.com/globalbiz/content/jun2010/gb20100617_150774.htm.   

Lee, J. (2010a). Unrealised Potential: India’s ‘Soft Power’ Ambition in Asia. In Foreign Policy Analysis 
4.  

Lye, L.F. & Chong, S.K.C. (2010). China’s Media Initiatives And Its International Image Building. EAI 
Background Brief No. 555.  

Malone, D.M. (2011). Soft Power in Indian Foreign Policy. In Economic and Political Weekly. XLVI (36). 

McChesney, R. (2010). The Media System Goes Global. In Thussu, D. (eds.), International 
Communication A Reader (pp. 188-220). Oxon and New York: Routeledge.  

Mingjiang, L. (2008). Soft Power in Chinese Discourse: Popularity and Prospect. Working Paper Series 
158. S. Rajaratnam School of International Studies.  

Mody, B. (2010). Towards contextually-grounded comparative scholarship. In Global Media and 
Communication 6 (3) (pp. 246-252).   

Mohan, C.R. (2009). The Making of Indian Foreign Policy: The Role of Scholarship and Public Opinion. 
Revised version of the paper presented at the workshop, Upgrading International Studies in 
India, sponsored by the held at the Lee Kuan Yew School of Public Policy (LKYSPP), Singapore 
on March 25 and 26, 2009. 

Moro, N. & Aikat, D. (2010). Chindia’s newspaper boom: Identifying sustainable business models. In 
Global Media and Communication 6 (3) (pp. 357-367).   

Mosco, V. (2009). The Political Economy of Communication (Second Edition). Los Angeles, London, 
New Delhi, Singapore, Washington DC. Sage.  

Murdock, G. (1982). Large corporations and the control of the communication industries. In 
Gurevitch, M., Bennett, T., Curran, J. and Woollacott, J. (eds.), Culture, Society And The 
Media (pp. 118-150). London and New York: Meuthen.   

Nye, J. (2004). Soft Power: The Means To Success in World Politics. Japan: Public Affairs  

Nye, J. (2010). Public Diplomacy and Soft Power. In Thussu, D. (eds.), International Communication A 
Reader (pp. 333-344). Oxon and New York: Routeledge.  

Painter, J. (2008). Counter-Hegemonic News A case study of Al-Jazeera English and Telesur. UK: 
Reuters Institute for the Study of Journalism. University of Oxford.  

Ramesh, R. (2008). Passages from India. Published in The Guardian on June 9 2008. Downloaded 
from The Guardian Website. Accessed last on October 18 2011 on 
http://www.guardian.co.uk/media/2008/jun/09/pressandpublishing.radio.    

Scotton, J.F. (2010). Xinhua: The Voice of the Party. In Scotton, J.F. & Hachten, W.A. (eds.), New 
Media For A New China (pp. 115-127). UK: Wiley-Blackwell.  

http://www.guardian.co.uk/media/2008/jun/09/pressandpublishing.radio


ARI Working Paper No. 165 Asia Research Institute ● Singapore 
 

 
 

22 

 

Scotton, J.F. & Hachten, W.A. (2010). Introduction. In Scotton, J.F. & Hachten, W.A. (eds.), New 
Media For A New China (pp. 1-10). UK: Wiley-Blackwell. 

Schiller, D. (2008). An update on China in the political economy of information and communications. 
In Chinese Journal of Communication 1 (1) (pp. 109 – 116).  

Seib, P. (2010). Transnational Journalism, Public Diplomacy, And Virtual States. In Journalism Studies 
11(5) (pp. 734-744).  

Shambaugh, D. (2010). China Flexes Its Soft Power. Published in the New York Times on June 7 2010. 
Downloaded from the New York Times Website. Accessed last on May 7 2011 on 
http://www.nytimes.com/2010/06/08/opinion/08iht-edshambaughh.html. 

Shirky, C. (2011). The Political Power of Social Media: Technology, the Public Sphere, and Political 
Change. In Foreign Affairs 90 (1). Downloaded from Factiva.  

Shrivastava, K.M. (2010). Indian Scene: Nehru’s Dream Remains Distant. In Boyd-Barrett, O. (ed.) 
News Agencies in the Turbulent Era of the Internet (pp. 245–58). Barcelona: Col-
leccioLexikon, Generalitat de Catalunya.  

Straubhaar, J. (2010). Chindia in the context of emerging cultural and media powers. In Global Media 
and Communication 6 (3) (pp. 253-262).  

Sun, W. (2010). Mission Impossible? Soft Power, Communication Capacity, and the Globalization of 
Chinese Media. In International Journal of Communication 4 (pp. 54 – 72).  

Thomas, P.N. (2010). Political Economy of Communications in India The Good, the Bad and the Ugly. 
LA, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: Sage.  

Thussu, D. (2010). Introduction. In Thussu, D. (eds.), International Communication A Reader (pp. 1-
10). Oxon and New York: Routeledge.  

Thussu, D. (2010a). Mapping Global Media Flow And Contra-Flow. In Thussu, D. (eds.), International 
Communication A Reader (pp. 221-238). Oxon and New York: Routeledge.  

Wang, S.S. & Hong, J. (2011). Voice of America in the post-Cold War era: Opportunities and 
challenges to external media services via new information and communication technology. 
In the International Communication Gazette 73(4), (pp. 343-358).  

Xin, X. (2009). Xinhua News Agency in Africa. In Journal of African Media Studies, 1 (3) (pp. 363–377).  

Xin, X. (2010). Chindia’s challenge to global communication: A perspective from China. In Global 
Media and Communication, 6 (3) (pp. 296 – 301).  

Zhang, X. (2009). From “foreign propaganda” to “international communication” China’s promotion 
of soft power in the age of information and communication technologies. In Zhang, X. & 
Zheng, Y. (eds.), China’s Information and Communications Technology Revolution Social 
Changes and state responses. London and New York: Routledge.  

Zhang, X. (2010). Chinese State Media Going Global. In East Asian Policy 2 (1) (pp. 42 – 50).  



ARI Working Paper No. 165 Asia Research Institute ● Singapore 
 

 
 

23 

 

Zhao, Y. (2008). Introduction. In Communication In China Political Economy, Power and Conflict (pp. 1 
– 18). Lanham, Boulder, New York, Toronto, Plymouth: Rowman & Littlefield Publishers.  

Zhao, Y. (2005). Who Wants Democracy and Does It Deliver Food? Communication and Power in a 
Globally Integrated China. In (R.A. Hackett & Y. Zhao eds.), Democratizing Global Media One 
World, Many Struggles (pp. 57 – 80). Lanham, Boulder, New York, Toronto, Oxford: Rowman 
& Littlefield Publishers. 

Malaysia, China sign pacts to boost investment. Published by Associated Press. Downloaded from 
Forbes.com website. Accessed last on May 6 2011 on 
http://www.forbes.com/feeds/ap/2011/04/28/business-as-malaysia-china_8438821.html.  

The Indian Entertainment and Media Industry Unravelling the potential. Published by FICCI and 
PricewaterhouseCoopers in March 2006. Downloaded from PricewaterhouseCoopers 
Publications Website. Accessed last on May 6 2011 on 
http://www.pwc.com/en_IN/in/assets/pdfs/ficci-pwc-indian-entertainment-and-media-
industry.pdf 

India may launch international news channel. Published by Financial Express on July 19 2007. 
Downloaded from the Financial Express website. Accessed last on March 1 2011 on 
http://www.financialexpress.com/news/india-may-launch-international-news-
channel/205691/1 

India mulls global BBC-like channel. Published by Economic Times on April 19 2008. Downloaded 
from the Economic Times website. Accessed last on March 1 2011 on 
http://economictimes.indiatimes.com/News_by_Industry/India_mulls_global_BBC-
like_channel/articleshow/2963097.cms. 

http://www.financialexpress.com/news/india-may-launch-international-news-channel/205691/1
http://www.financialexpress.com/news/india-may-launch-international-news-channel/205691/1

